תיקון עוון חילול שבת

השבת היא האות לקשר המיוחד שקיים בינינו לבין אבינו בשמיים. התעלמות מיום השבת וחילולו, דומה להעלמת עין מהמקור האינסופי של נשמתנו ועולמנו. מצוות שמירת השבת משמשת כאות לברית שנכרתה בין הקב"ה לבין עם ישראל: וְשָׁמְרוּ בְנֵי יִשְרָאֵל אֶת הַשַּׁבָּת לַעֲשׂוֹת אֶת הַשַּׁבָּת לְדֹרֹתָם בְּרִית עוֹלָם: בֵּינִי וּבֵין בְּנֵי יִשְׂרָאֵל אוֹת הִוא לְעֹלָם כִּי שֵׁשֶׁת יָמִים עָשָׂה ה' אֶת הַשָּׁמַיִם וְאֶת הָאָרֶץ וּבַיּוֹם הַשְּׁבִיעִי שָׁבַת וַיִּנָּפַשׁ (שמות ל"א)

כולנו יודעים את מעלתה העצומה של השבת, ולכן קל להבין את החומרה של עוון חלול שבת, שקבעה לו התורה עונש חמור ביותר: “אם חילל במזיד ובפני עדים שהתרו בו – מיתה בסקילה, ואם במזיד בלא עדים – כרת, שנאמר (שמות לא, יד): “וּשְׁמַרְתֶּם אֶת הַשַּׁבָּת כִּי קֹדֶשׁ הִוא לָכֶם מְחַלְלֶיהָ מוֹת יוּמָת כִּי כָּל הָעֹשֶׂה בָהּ מְלָאכָה וְנִכְרְתָה הַנֶּפֶשׁ הַהִוא מִקֶּרֶב עַמֶּיהָ”.

אחד מהמקרים הבודדים שהוזכרו בתורה הקדושה, שבהם הוציאו אדם להורג, קשור לחילול שבת בפרהסיה, כפי שנאמר בספר במדבר ט”ו, ל”ב-ל”ו:

“וַיִּהְיוּ בְנֵי יִשְׂרָאֵל בַּמִּדְבָּר וַיִּמְצְאוּ אִישׁ מְקֹשֵׁשׁ עֵצִים בְּיוֹם הַשַּׁבָּת. וַיַּקְרִיבוּ אֹתוֹ הַמֹּצְאִים אֹתוֹ מְקֹשֵׁשׁ עֵצִים אֶל מֹשֶׁה וְאֶל אַהֲרֹן וְאֶל כָּל הָעֵדָה. וַיַּנִּיחוּ אֹתוֹ בַּמִּשְׁמָר כִּי לֹא פֹרַשׁ מַה יֵּעָשֶׂה לוֹ. וַיֹּאמֶר ה’ אֶל מֹשֶׁה מוֹת יוּמַת הָאִישׁ רָגוֹם אֹתוֹ בָאֲבָנִים כָּל הָעֵדָה מִחוּץ לַמַּחֲנֶה. וַיֹּצִיאוּ אֹתוֹ כָּל הָעֵדָה אֶל מִחוּץ לַמַּחֲנֶה וַיִּרְגְּמוּ אֹתוֹ”

כך באה התורה ללמדנו עד כמה חמורה פגיעתו של אדם שחילל שבת, בערכי האמונה והתורה הקדושה.

חומרת העוון על פי הזוהר הקדוש

ביחס לחומרת העוון נאמר בזוהר הקדוש “שבשעה שיום השבת מתקדש, אש הגיהנם מסתלקת מן הרשעים, חוץ מאותם רשעים שלא שמרו שבת לעולם שנענשים גם בשבת. אמנם מי שחזר בתשובה, וקל וחומר מי שנענש על חטאו כדוגמת מקושש העצים, עוונו מחול והוא אינו נענש עליו בגיהנם.

ללמדנו, שכל המעשים נזכרים ונשמרים על ידי הקב”ה בכבודו ובעצמו, ועל הכל יביא את האדם במשפט.
על השבת נכתב בפירוש “מחלליה מות יומת”, והכוונה היא שאדם שלא שמר שבת, יסבול בהכרח ייסורים קשים.
הוא עלול להיות נע ונד כל חייו, ולא לזכות להנות מחיי עולם הזה כלל וכלל.
בנוסף, בכדי לקבל את האור של כל המצוות, אדם חייב לשמור שבת. וכך לשון הרשב”י: “כל מי ששומר את השבת, כאילו שמר את כל התורה כולה”, ולהפך- אדם שלא שמר את השבת, כאילו רח”ל חילל את כל התורה והמצוות כולן.

מה לגבי שומרי תורה ומצוות?

גם אנשים שהורגלו כל חייהם לשמור את השבת , לא יכולים להיות סמוכים ובטוחים ששמרו אותה על כל פרטיה ודקדוקיה.
זאת משום, שאם לא למדו הלכות שבת כלל או לא למדו אותן בדקדוק, הם עלולים לחלל שבת אף מבלי לשים לב.
כדי שחלילה לא יצא עוון תחת ידכם, אני ממליץ על הספר החשוב ללימוד הלכות שבת “השבת והלכותיה” של הרב אהרון זכאי, הכולל הלכות ודיני שבת על כל פרטיהן ודקדוקיהן בסגנון צח וברור ובשפה השווה לכל נפש וכן דברי רבותינו במוסר ובאגדה בשכר שמירת השבת ומעשיות נפלאות על אבותינו שמסרו נפשם למען השבת.  
זה אחד מתיקוני היסוד לעוון שמירת השבת.
עוד לפני שנדבר על כל התיקונים, התעניות והווידויים.
כל אלו כוחם יפה לתקן את העוון חיצונית, אך מה שמתקן את העוון יותר מהכל, הוא שמירת שבת בעצמה!
כיוון שגם אם אתה שומר שבת, ללא לימוד הלכות שבת, אתה עלול לעבור על כל אחת מההלכות.

כיצד מתבצע התיקון לעוון שמירת שבת?

בדומה לתענית יוהכ”פ, על האדם לקבל על עצמו תענית הנמשכת יממה שלמה (24 שעות).
יחד עם התענית, יש לומר את ספר התהילים ואת הווידויים המתאימים. יש לומר את סדר הוידוי פעמיים, ולקבל על עצמו בלב שלם לעזוב את החטא ולשמור שבת מכאן והלאה.
לאחר מכן, יש לקרוא את כל ספר התהילים, ובסוף התיקון להדליק שבעה נרות לשבעה אושפיזין: אברהם, יצחק יעקב משה אהרון יוסף דוד, זכותם תגן עלינו.

חכמינו לימדו אותנו, שכל זמן שבית המקדש אינו נבנה, התפילה ולימוד התורה משמשים אותנו במקום הקורבנות, כמו שכתוב “ונשלמה פרים שפתינו”.

ולכן, אם אדם חוזר בתשובה שלמה, יחד עם סדר הוידוי ולימוד הלכות שבת באופן מעמיק, הקב”ה יסייע בידו ויתכפרו לו העבירות.

לשם התאמת התיקון לאדם, יש לתאם שיחה טלפונית או לפנות באמצעות טופס צור קשר

לשם התאמת התיקון לאדם, יש לתאם שיחה טלפונית או לפנות באמצעות טופס צור קשר